The mathematical contents teaching and learning from a communicative perspective

Authors

  • Karel Pérez Ariza Universidad de Camagüey, Cuba Author
  • Karel Pérez Ariza Universidad de Camagüey, Cuba Author
  • José Emilio Hernández Sánchez Universidad de Camagüey, Cuba Author
  • Liliana Milagros Coaguila Manero Institución Educativa Pública “Roldán Poma de Surco“, Lima, Perú Author

Keywords:

learning, mathematics, applied mathematics, mathematic instruction, reading

Abstract

Objective: The paper aims at devising a didactic model for the treatment of mathematical contents, based on the assumption of learning as a process of textual comprehension and considering the texts as a cultural unit.

Methods: Documentary analysis was used as an empirical method to construct the theoretical framework. Methods such analysis-synthesis, induction and deduction, and modeling were used from a functional, structural and systemic perspective to characterize the state of art and devise the proposal.

Results: The proposed model is accompanied by a methodology, based on the resizing of the Mathematics lesson as a system of didactic components for the leadership of the processes of comprehension and production of meanings from mathematical texts (propositions, definitions and procedures).

Conclusions: The effectiveness of the proposed model lays on the renew description of the Mathematics lesson components having the processes of comprehension and production of mathematics texts as a central axis.

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Author Biographies

  • Karel Pérez Ariza, Universidad de Camagüey, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, en las especialidades de Educación Primaria y Pedagogía-Psicología. Ha ejercido la docencia en todos los grados de la educación primaria e impartido la asignatura Didáctica de la Matemática en varias carreras de la Educación Infantil. 

  • Karel Pérez Ariza, Universidad de Camagüey, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, en las especialidades de Educación Primaria y Pedagogía-Psicología. Ha ejercido la docencia en todos los grados de la educación primaria e impartido la asignatura Didáctica de la Matemática en varias carreras de la Educación Infantil. 

  • José Emilio Hernández Sánchez, Universidad de Camagüey, Cuba

    Licenciado en Español-Literatura y Doctor en Ciencias pedagógicas. Actualmente es Profesor Titular y Jefe de la Carrera Español-Literatura en su Universidad; además de integrar la Comisión Nacional de la misma. Ha dirigido proyectos de investigación y tesis doctorales sobre la comprensión de textos desde un enfoque interdisciplinario

  • Liliana Milagros Coaguila Manero, Institución Educativa Pública “Roldán Poma de Surco“, Lima, Perú

    Magíster en Didáctica de la Matemática por la Universidad “San Ignacio de Loyola”. Ha ejercido como maestra en varios grados de la educación primaria. Actualmente dirige la Institución Educativa Pública “Roldán Poma de Surco“, ubicada en Lima, Perú y cursa el doctorado en Educación. Se encargó del estudio de los modelos y teorías de la comprensión más difundidos en el área de la Didáctica de la Matemática

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Published

2024-06-18

How to Cite

The mathematical contents teaching and learning from a communicative perspective. (2024). Transformación, 15(2), 154-169. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/140

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