Indicators for assessing the impacts of scientific results introduced into the teaching learning process of mathematics in pre-university and basic secondary education
Keywords:
Mathematics, mathematics education, evaluation, educational research, high schoolAbstract
Objective: This paper aims at suggesting descriptors for the assessment of the impacts of scientific results introduced into the teaching learning process of mathematics in pre-university and basic secondary education.
Methods: The authors followed the following procedures. First, they construct a theoretical framework for the assessment of impacts of scientific results. Second, reflection of the expected impacts on the teaching of mathematics in pre-university and basic secondary education; and third, they devised a set of descriptors. Finally, they submit the suggested descriptors to the assessment of 43 experts, all having a high level of competence on the topic.
Result: Two multidimensional descriptors are suggested: «quality of the expression of mathematical ideas through communication» and «dedication to the study of mathematical content». The first measures the precision, argumentation, hierarchy and concreteness of mathematical ideas. The second provides information about academic performance, the subject´s emotional ties to the study activity and the influences of the environment. Both descriptors were simultaneously measured in teachers and students, they allowed to classify impact as positive, negative or warning.
Conclusion: The experts agree that the devised descriptors are quite useful and, therefore, are feasible for assessing the impacts of scientific results introduced into the teaching learning process of mathematics in pre-university and basic secondary education.
Downloads
References
Almeida Carazo, B., Villega Jiménez, E.V., Santana de Armas, H., García La Rosa, J.E., Rodríguez Ortiz, M., Álvarez Pérez, M.M., González Noguera, R.A. y Ballester Pedroso, S. (2018). Didáctica de la Matemática. Tomo I. La Habana. Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela. https://es.scribb.com/document/684287258/Didactica-de-la-Matematica-Tomo-I-Sergio-Ballester-Pedroso-Coordinador
Campistrous, L. y Rizo, C. (2006). Indicadores e investigación educativa. En M. Martínez, et al. (Eds.), Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales (pp. 138-167). La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas. https:// dokumen.pub/metodologia-de-la-investigacion-educacional-desafios-y-polemicas-actuales-9592584192.html
Chío, J. A., Álvarez, A. y López, M. (2013). La solución de los problemas matemáticos desde el análisis reflexivo. Revista Transformación, 9(1), 34-41. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1625/1604
Comité Central del Partido Comunista de Cuba (2021). Conceptualización del Modelo Económico y Social cubano de desarrollo socialista. Lineamientos de la política económica y social del Partido y la Revolución para el período 2021-2026. La Habana, Cuba. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/cuba_conceptos_y_lineamientos_2021_2026.pdf
Consejo de Ministros (2019). Decreto No. 363/2019. De los parques científicos y tecnológicos; y de las empresas de Ciencia y Tecnología que funcionan como interface entre las universidades y entidades de Ciencia, Tecnología e Innovación con las entidades productivas y de servicios. La Habana, Cuba: Gaceta Oficial No. 86 Ordinaria de 8 de noviembre de 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/decreto-363-de-2019-de-consejo-de-ministros
Díaz-Canel, M., Alarcón, R. y Saborido, J. R. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3), Epub 01 de octubre de 2020. http://scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n3/0257-4314-rces-39-03-e1.pdf
Díaz, J. A. y Martínez, L. M. (2021). La superación de profesores de Matemática: un reto para la educación secundaria básica. Mendive. Revista de Educación, 19(1), 86-102. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100086
Espindola, A., Cabrera, R. D., Román, M. & García, Y. (2021). Motivación hacia la profesión de profesor de Matemática en estudiantes de Secundaria Básica. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 9(2), 53-68. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3443/2110
Espindola, A., Marín, C. M. y Mola, C. (2020). Dedicación al estudio en jóvenes universitarios: Responsabilidad compartida entre docentes y estudiantes. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 8(2), 234-247. http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3237/2012
Hernández, D. y Lezama, F. (2019). Configuración de la identidad de profesores de Matemática de educación secundaria a partir de un proceso de profesionalización: Un estudio de caso. Revista Perspectiva Educacional, 58(1), 26-58. https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0718-97292019000100026&lng=e&nrm=iso
Libera, B. E. (2007). Impacto, impacto social y evaluación del impacto. ACIMED, 15(3). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352007000300008
Martín, A. V., Mola, C. E. y Matías, C. E. (2023). Desarrollo profesional del docente universitario de Matemática en la República Dominicana. Revista Transformación, 19(1), 148-162. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v19n1/2077-2955-trf-19-01-195.pdf
Martínez, E. de la C, Pino, P. R. y Santacana, T. A. (2022). Un procedimiento para escribir el impacto social de un resultado en la Educación Superior. Revista Transformación, 18(2), 447-466. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v18n2/2077-2955-trf-18-02-447.pdf
Ministerio de Educación (2016a). Plan de Estudio de la Educación Preuniversitaria. La Habana, Cuba: Ministerio de Educación.
Ministerio de Educación. (2016b). Plan de Estudio de la Educación Secundaria Básica (4ta versión). La Habana, Cuba: Ministerio de Educación.
Mola, C., Castro, E. A., Sampedro, R. y Espindola, A. (2017). La comprensión en el proceso de resolución de los problemas de planteo algebraico. Revista Bases de la Ciencia, 2(2), 51-63. http://revistas.utm.edu.ec/index.php/Basedelaciencia/article/view/894/790
Montes de Oca, N. (2020). La formación didáctico-matemática de docentes: Resultados teóricos. Revista Paradigma, XLI, 271-288. http://revistaparadigma.online/ojs/index.php/paradigma/article/view/867/790
Rodríguez, R. (2015). Impacto de los resultados de proyectos, particularidades desde una visión prospectiva. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 155-159. http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v7n3/rus22315.pdf
Sobrado, E., Sarduy, D. y Montes de Oca, N. (2016). Evaluación de la expresión del profesor en formación al comunicarse en matemática. Revista Transformación, 12(1), 101-111. http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1493/1472
Sobrado, E., Sarduy, D. y Espíndola, A. (2018). Estrategia didáctica para mejorar la calidad de la comunicación en matemática. Revista Transformación, 14(2), 272-285. http://scielo.sld.cu/pdf/trf/v14n2/trf12218.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.