Análisis histórico del proceso de acción tutorial en el ámbito educativo
Keywords:
Tutoria, tutor, teachingAbstract
For centuries, tutorials have always been of an individual character in the history of education. The paper reviews how tutorials in education have evolved from ancient Greece to the present by considering taking into account the following aspects: a) its general understanding, b) the favorite areas of orientation c) the role of learning guiding process d) the supporting role of tutorials. We offer a historical account of tutorials development in Mexican Education. The study provides the main trends of tutorial activities in primary education, the evidence confirmed that tutoring has evolved from the learning of philosophical and ethical questions to the multiple learning involving competencies.
Downloads
References
ANUIES. (2001). Programa Institucional de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y Funcionamiento en las instituciones de educación superior. México: ANUIES.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2001). Programa Institucional de Tutoría. Una propuesta de la ANUIES para su organización y funcionamiento en las instituciones de educación superior. México.
Aubrey, C. (1990). An overview of consultation. Londres: Falmer Press.
Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Primer Foro Institucional de Tutoría Académica . Madrid: Praxis.
Castrejón, M. (1982). Biblioteca de Grandes Pensadores. Madrid: Paido.
Colunga, S., García, J., & Álvarez, N. (2012). La profesionalización del personal docente que ejerce la función tutorial en la educación superior. Transformación, 8(1) 20-30.
Fiol, M. G. (2006). Formación para la tutoría . México: ANUIES.
Foment, E. (2012). Santo Tomás de Aquino. Obra completa. Madrid: Gredos.
Galindo, M. A. (1948). Los tratados sobre educación de principes. Madrid: Consejo Superior de Investigación Científica.
Konstantinov, N., Medinski, E. N., & Shabaeva, M. (1988). Historia de la Pedagogía Universal . La Habana: Pueblo y Educación.
Lazaro, A., & Asensi, J. (1987). Manual de orientación escolar y tutorías. Madrid: Narcea.
Lippit, G. (1986). The consulting process in action. San Diego : Univeristy Associates.
López, A., Ponce, T., & L., G. S. (2006). Pobreza y comportamiento: enloqueciendo al tutor del siglo XXI. Memorias del 2º Encuentro nacional de yutoría innovando el vínculo educativo. Monterrey.
López, S. A. (2003). El tutor una innovación en educación para una universidad de clase mundial:
reflexiones del cotidiano frente a desafíos de pobreza y comportamiento . Toluca: Memorias del primer foro interno de tutoría académica” de la mano con la formación integral del estudiante de la UAEM, del 26 al 28 de noviembre,.
Marx, C. (1973). Obras Completas. Moscú: Progreso.
Menchén Bellón, F. (s.f.). El tutor, dimensión histórica, social y educativa . Madrid: CCS.
Rodríguez, E. (1998). Teoría y práctica de la orientación educativa. Barcelona: UNESCO.
Vives, L. (1993). El profesor. Revista de Orientación Pedagógica,(258), 120-130.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.