Didactic strategy for competency-based education for political assessment of individuals in History major students following the Sociopolitical Theory course
Keywords:
Higher education, competency-based education, political science, political educationAbstract
Objective: this article aims at describing a didactic strategy for competency-based education for political assessment of individuals in History major students following the Sociopolitical Theory course.Methods: following a systemic-structural-functional approach, the authors rely in methods such as analysis and synthesis, documentary analysis, interview, survey, and class observation. A Dembo Rubinstein scale was also used to verify the level of teachers’ political assessment skills and a pre-experiment for the partial introduction of the didactic strategy. Results: The main finding is a didactic strategy for competency-based education for political assessment of individuals in History major students following the Sociopolitical Theory course.
Conclusion: the devised strategy developed favors the training for political assessment of individuals, that enable an innovative and up-dated professional performance of graduates.
Downloads
References
Accossatto, R. (2017). Sujetos políticos, dignidad y movilización. Aportes de Arturo Roigal estudio latinoamericano de los movimientos sociales y las identidades políticas. Revista de Ciencias Sociales, 4(7), 213-234. Recuperado el 12 de febrero de 2021, de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6128658
Leyva, O., Ganga, F., Tejeda, J. & Hernández, A. (2015). La formación por competencias en la Educación Superior: alcances y limitaciones desde México, España y Chile. México: Editora de Ciencias Políticas y Administración Pública.
Martínez, J. (2016). Apuntes alrededor de la idea del sujeto político. Recuperado el 4 de abril de 2017, de https://www.uv.es/bonafe/documents/sujeto%20pol%C2%B4tico.pdf
Novoa, A. & Ramírez, M. (2019). La educación y el sujeto político: Aporte crítico. Bogotá: Unisalle.
Paredes, E. (2015). ¿Qué son las Competencias Ético-Valorativas? Recuperado el 2 de enero de 2021, de https://concienciadocente.wordpress.com/2015/05/24/269/
Paredes, J. P. (2009). Constitución de sujetos políticos. Elementos epistémicos y metodológicos para su estudio. Recuperado el 6 de diciembre de 2020, de http://biblioteca.uahurtado.cl/UJAH/tesis/2009/paredes_jp/sources/paredes_jp.pdf
Reyes, J. I. (2018). Hacia una preparación histórica más integral. Recuperado el 7 de enero de 2021, de Historia y Sociedad: https://www.historiauned.net/profesor/editar/416-el-texto-del-mes-hacia-una-preparacion-historica-mas-integral
Tobón, S. (2013). Metodología de gestión curricular. Una perspectiva socioformativa. Ciudad de México: Trillas.
Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. La Habana: Pueblo y Educación.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.