Developing research skill in students of Socio-cultural Management for Development: experimental outcomes of an estrategy
Keywords:
training, skills, research, developmentAbstract
Objective: To assess the effectiveness of a pedagogical strategy, as a practical instrument for the researching skills development in students of the Sociocultural Management for Development major at the University of Camagüey.
Methods: Theoretical and empirical research methods were used to achieve the stated objective, including documentary analysis, interviews, a checklist and the Liker scale. The study follows the structural-functional systemic approach.
Result: It was possible to corroborate the feasibility of implementing a pedagogical strategy for the training of research skills in students of Sociocultural Management for Development based on the demands of the current curriculum.
Conclusion: the study carried out is novel for Social Sciences majors, in particular for the training of research skills in students of the Sociocultural Management for Development major and has value for its practical implementation both for the systematized information and for its use. by teachers and students in the training process of research skills in Sociocultural Management for Development students, so that the participants may have a practical tool for their professional work at their disposal.
Downloads
References
Avilés, M., Núñez, A., López, T. y Quintana, Y. M. (2020). Guía para evaluar el desarrollo de las habilidades profesionales del residente de Medicina General Integral en la atención ginecobstétrica. Medisur, 18(4), 650-664 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-897X2020000400650
Badillo, Y., Berrio, S. M., & Brown, O. N. (2023). El desarrollo de habilidades investigativas en la Educación Superior: revisión de la teoría. Educación y sociedad, 21(Especial), 641-657. https://revistas.unica.cu/index.php/edusoc/article/view/4805
Beltrán; M., Aranda, B.L.; Querts, O. y Palacios, A. (2019). El desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de la carrera de Medicina. Maestro y Sociedad, 16(3), 520-533. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4953
Calisto, C. (2021). Adquisición de habilidades investigativas de los profesores en formación en Seminario de Grado. Revista Complutense de Educación, 32(2), 205-215. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7861829
Casanova, T.A., Roman, Z. G., Valladares, N. P. & Granizo, M.E. (2021). Conjunto de actividades para el dominio de las habilidades investigativas en estudiantes de la carrera de Educación inicial de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(1), 00036. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-78902021000700036&script=sci_arttext
Guerrero, L. A. (2021). Habilidades investigativas de los profesores de Educación Física de las unidades educativas de la ciudad de Ibarra. [Tesis de Maestría. Universidad Técnica del Norte Ecuador]. https://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/11301/2/PG%20841%20TRABAJO%20GRADO.pdf
Gutiérrez, K.; Cheong; L.; Pino; A.; Revelo, P.; Águila, M.E. y Romay, C. E. (2021). Plan de estudio del proceso docente de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo modificado. Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba.
Herrera, G. A., Gutiérrez, Z. y Herrera, G. L. (2023). Evaluación de una estrategia para la formación de habilidades investigativas en estudiantes de Medicina. Eureka 2023. II Feria de Innovación y Aplicación Científica de la Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara. https://eureka2023.sld.cu/index.php/ucmvc23/2023/paper/viewFile/45/25
Martínez, D. (2012). Concepción pedagógica del proceso de formación de habilidades investigativas en los estudiantes de la carrera de Estudios Socioculturales. Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 18(4), 639-652. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-31942014000400010&lng=es&tlng=es
Martínez, D., Márquez, y Delgado, D. L. (2013). El proceso de investigación sociocultural: consideraciones esenciales. Editorial Universitaria. https://rc.upr.edu>DICT
Martínez, D. (2015). Concepción pedagógica del proceso de formación para la investigación sociocultural en los estudiantes de la carrera de estudios socioculturales de la universidad de pinar del río. [Tesis de Doctorado inédita]. Universidad de Pinar del Río Hermanos Saíz Montes de Oca.
Montes de Oca, N. & Machado, E. F. (2017). El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo. Humanidades Médicas, 9(1), 1-10 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202009000100003
Morales, M., Resa, X. y Salas, M. (2021). La política evaluativa de formación profesional en España. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 587-606. http://dx.doi.org/10.6018/rie.454311
Ministerio de Educación Superior (2016). Plan de estudio E, de la carrera Gestión Sociocultural para el Desarrollo. La Habana, Cuba: MES
Orama, Y.; Pulido, A. y Mena, J.A. (2021). El proceso de formación de las habilidades científico-investigativas en la especialidad Trabajo Social. Caracterización. Mendive, 19(1), 51-66. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-76962021000100051&lng=es&tlng=es
Pérez, A., & Rodríguez, A. (2022). La universidad imperfecta. Una aproximación desde la diversidad social. Revista de la Educación Superior, 51(201), 73-85. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S0185-27602022000100073&script=sci_arttext
Pérez, N., Filella, G., Alegre, A. & Bisquerra, R. (2012). Developing the emotional competence of teachers and pupils in school contexts. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1183–1207. https://psycnet.apa.org/record/2013-02977-012
Rojas, S. A., Barrientos, P. E., Valle, S. M. & Chanamé, R. (2021). Desarrollo de habilidades investigativas en el contexto educativo. Revista Científica PAIAN, 12(1), 32-42. http://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/1658
Romero, A. J., Álvarez, G. A., & Estupiñán, J. (2021). La investigación científica en la educación superior como contribución al modelo educativo. Revista Universidad y Sociedad, 13(S3), 408-415. https://www.researchgate.net/publication/374229807
Suárez, N., Pérez, I. C., Rodríguez, A., & Sevilla, S. (2020). Lectura crítica en el desarrollo de habilidades de investigación en profesores de postgrado. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 328-339. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28064146022
Vallejo, A. (2020). El papel del docente universitario en la formación de estudiantes investigadores desde la etapa inicial. Educación Médica Superior, 34(2). https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1579/1062
Viteri, T., Cañizares, A., Sarmiento, I., Mendoza, H., Granados, J., & Briones, V. (2020). Desarrollo de habilidades investigativas en la formación profesional de la universidad de Guayaquil. Conrado, 16(72), 74-82. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1217/1211
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.