The study of congenital disorders of the central nervous system by using a digital product
Keywords:
Computer assisted learning, e-learning, computer softwareAbstract
Objective: To propose a digital product aimed at facilitating medical science students the study of contents related to congenital defects of the central nervous system corresponding to the subject Nervous, Endocrine and Reproductive Systems.
Methods: Theoretical methods were used in the selection of the contents. The Pascal programming language was used in the production of a software for the Microsoft Windows operating system.
Results: The product obtained consists of a program and a database. The software was assessed by students and specialists applying questionnaires in which the respondents positively value the information and organization of the defects treated, the morphogenetic mechanisms, the general design and the functionality of the product, and relating images to particular defects.
Conclusion: The use of software guarantees homogeneity in the treatment of content by
different groups of teachers and favored a sound knowledge on the part of the students.
Downloads
References
Clasificación Internacional de Enfermedades (CIE-10). (1996). Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de https://www.sssalud.gob.ar/hospitales/archivos/cie_10_revi.pdf
Comisión Nacional de la Carrera de Medicina. (2014). Programa de la Disciplina Bases Biológicas de la Medicina. Ciudad de La Habana: Universidad de Ciencias Médicas de La Habana.
Díaz, L. E., Hernández, L., Rodríguez, C. R., & Brito, L. M. (2012). Multimedia educativa para el perfeccionamiento del proceso enseñanza-aprendizaje de la asignatura Biología Celular. EDUMECENTRO,, 4(1), 74-85. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-8742012000100011&lng=es&tlng=es
Gutiérrez, M., & Ochoa, M. O. (2014). Software educativo para el aprendizaje de la asignatura Rehabilitación II de Estomatología. Correo Científico Médico, 18(2), 314-323. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000200013&lng=es&tlng=es.
Kumar, V., Abbas, A., Fausto, N., & Aster, J. (2010). Sistema nervioso central. En R. Cotran, Patología estructural y funcional (pág. 1283‐1286). Barcelona: Elsevier Castellano.
Lantigua, A., Hernández, R., Quintana, J., Morales, E., Barrios, B., & Rojas, I. (2011). Introducción a la Genética Médica. Ciudad de La Habana: ECIMED.
Madariaga, C. J., Ortiz, G. M., Cruz, Y. B., & Leyva, J. J. (2016). Validación del Software Educativo Metodología de la Investigación y Estadística para su generalización en la docencia médica. Correo Científico Médico, 20(2), 1-10. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812016000200002
Menéndez, R. (2008). El valor del ácido fólico en la prevención primaria de defectos congénitos y otras enfermedades del ser humano. Recuperado el 4 de septiembre de 2015, de http://bvs.sld.cu/revistas/rcgc/v2n1/rcgc01108.htm
Ministerio de Salud Pública. (1983). Programa Nacional de Atención Materno Infantil. Ciudad de La Habana: Departamento Nacional de Salud Materno Infantil.
Ministerio de Salud Pública. (2015). Anuario del MINSAP. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://bvs.sld.cu/egi-bin/wxis.anuario
Ministerio de Salud Pública. (2016). Anuario del MINSAP. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://bvs.sld.cu/egi-bin/wxis.anuario
Moore, K. L., Persaud, T. V., & Torchia, M. G. (2010). Sistema nervioso. En E. Saunders, Embriología Clínica. Barcelona: Elsevier.
Mueller, R. F., & Young, I. D. (2010). Genética y anomalías congénitas. Madrid: Marbán.
Oliva, J. A. (2010). Malformaciones cráneo-encefálicas. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de https://www.academia.edu/29086032/libro_us_oliva.pdf
OMS/CDC/ICBDSR. (2015). Vigilancia de anomalías congénitas. Atlas de algunos defectos congénitos. Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/149821/9789243564760_spa.pdf?sequence=1
Ortiz, R. M., Rodríguez, N. E., Díaz, R. A., & Cuenca, F. K. (2014). Perfeccionamiento de la calidad de los instrumentos evaluativos en la asignatura Metodología de la Investigación y Estadística. Correo Científico Médico, 18(4), 1-10. Recuperado el 19 de enero de 2015, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1560-43812014000400012&lng=es
Sadler, T. W. (2016). Langman's Medical Embryology. (13th ed.). Alphen aan den Rijn, Netherlands: Wolters Kluwer.
Tellerías, L., Contreras, J., Dañobeitia, K., & Figueroa, J. (2003). Defectos de cierre del tubo neural. Medwave,, 3(4). Recuperado el 10 de diciembre de 2017, de http://www.medwave.cl/perspectivas/TuboNeural/1.act
Toirac, C. A., Salmon, A., Musle, A., Rosales, Y., & Dosouto, V. (2010). Ecografía de las malformaciones congénitas del sistema nervioso central. MEDISAN, 14(2), FALTAN LAS PAGINAS. Recuperado el 8 de febrero de 2014, de http://bvs.sld.cu/revistas/san/vol_14_2_10/san06210.htm
Valdés, A., Pérez, H. M., García, R. E., López, A., García, B., & Matos, J. L. (2010). Embriología Humana. Ciudad de La Habana: ECIMED.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.