The teacher as researcher and transformer of his own practice: The action research in education
Keywords:
Research-action approach, reflection, cooperative research-action approach, participating research-actionAbstract
The paper is a reflection and analysis of action research as an alternative of qualitative and socio-critic paradigm by presenting the corresponding theoretical account and its role in educational environment. It highlights not only the comprehension and interpretation but transformation of the teaching practice under study. The need of studying and researching the teaching process from the perspective of the teacher performance is portrayed as a primary way of improving teaching practice.
Downloads
References
Carr, W., y y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la educación. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Castellanos, B. (1998). La investigación sociocrítica en el contexto del paradigma participativo. Material de apoyo al curso de Investigación educativa. La Habana: Centro de Estudios Educacionales del Instituto Superior Pedagógico "Enrique José Varona" (CEE).
Colectivo, d. a. (2003). Preparación pedagógica integral para profesores universitarios. La Habana: Félix Varela.
Colunga, S., García, J., y Álvarez, N. (2012). La profesionalización del personal docente que ejerce la función tutorial en la educación superior. Transformación, 8(1), 20-30.
De Miguel, M. (1993). La investigación acción participativa un paradigma para el cambio social. Documentación Social(92).
De Urrutia, L., y González, G. (2000). Metodología, métodos y técnicas de la investigación social III. Selección de lecturas. La Habana: Félix Varela.
Delors. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el siglo XXI. Madrid: Santillana.
Dusú Contreras, R. (2004). Estrategia didáctica para la formación científico – profesional del estudiante de Psicología de la Universidad de Oriente. Tesis de Doctorado. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Ebbutt, D. (1985). Educatinal Action Research. En N. J. (ed.), World Yearbook of Education 1985. Research, Policy and Practice. Londres: Kogan Page.
Elliot, J. (1990). La investigación-acción en educación. Madrid: Morata.
Elliot, J. (2000). El cambio educativo desde la investigación – acción. Madrid: Morata.
Fals Borda, O. (1979). El problema de cómo investigar la práctica y cómo transformarla por la praxis (2da ed.). Bogotá: Tercer Mundo.
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
Freire, P. (2010). Pedagogía de la autonomía y otros textos. La Habana: Caminos.
Gallardo, O. (2003). Modelo de la formación por competencias investigativas en investigadores profesionales. Tesis de doctorado. Holguín: Universidad de Holguín.
Kemmis, S. (1992). Mejorando la educación mediante la investigación-acción. En La investigación-acción participativa. Inicios y desarrollos. Madrid: Popular.
Kemmis, S., y Mc Taggart, R. (1992). Como planificar la investigación acción. Madrid: Alertes.
Lewin, K. (1992 ). La investigación-acción y los problemas de las minorías. En M. 0. Salazar.
Martínez, M. (1997). Comportamiento humano: nuevos métodos de la investigación. México: Trillas.
Martínez, M. (1999). La nueva ciencia, su desafío, su lógica y método. México: Trillas.
Merino, L., y Raya, E. (1993). El método de la investigación-acción participativa como mediación entre la teoría y la práctica de la formación deL trabajador social y en el desarrollo profesional. Seminario de integración teoría- práctica en la formación de los trabajadores sociales (págs. 2-3). Alicante: (EUTS de Alicante- C.E.B.S.), 2/3-XII-1993.
Moreno, J. L., y y Espadas, M. A. (s.f.). Investigación-acción participativa. Diccionario Crítico de Ciencias Sociales. Universidad de Jaén. .
Paz, I. (2011). Formando al educador del siglo XXI. Reflexiones, experiencias y propuestas pedagógicas Curso
Congreso Pedagogía 2011. La Habana: Educación Cubana.
Rodríguez, G., Gil, J., y García, E. (2004). Metodología de la investigación cualitativa. La Habana: Félix Varela.
Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional . Narcea: España.
Zabalza, M. A. (9 de Febrero de 2005). Competencias docentes. Conferencia pronunciada en la Pontificia . Cali: Universidad Javeriana de Cali.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.