The concept of functional limit: teaching needs and challenges
Keywords:
higher education, mathematical concepts, mathematics instruction, didacticsAbstract
Objective: The paper aims at giving arguments to support, from the didactics of Mathematics, the students’ need to study the definition of functional limit so that they can appropriate the concept and its essential characteristics.
Methods: The authors follow an action research approach and rely on analysis-synthesis, and documents reviewing.
Result: The main finding is didactic proposal for engineering students to study the concept of limit.
Conclusions: The didactic proposal sets the guidelines for teachers to lead the engineering students’ learning of the concept of limit. Several examples are included to illustrate teachers how to put the proposal into practice.
Downloads
References
Amaya, T., Pino-Fan, L. y Medina, A. (2016). Evaluación del conocimiento de futuros profesores de matemáticas sobre las transformaciones de las representaciones de una función. Educación Matemática, 28(3), 111-144. https://www.scielo.org.mx/pdf/ed/v28n3/1665-5826-ed-28-03-00111.pdf
Báez, N. (2018). Estrategia didáctica para la formación de conceptos en el proceso enseñanza-aprendizaje del Cálculo Diferencial de una variable real en las carreras de ingeniería. Tesis Doctoral inédita. Universidad de Camagüey, Cuba.
Báez, N. y Blanco, R. (2020). La epistemología de la matemática en su didáctica. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria, 6(3), 105-116. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8605598.
Baker, W., Dias, O. & Czarnocha, B. (2016). Creating action schema based on conceptual knowledge. Didactica mathematicae, (38), 5–31. https://eudml.org/doc/292622.
De Olivera, L. & Cheng, D. (2011). Language and the Multisemiotic Nature of Mathematics. The Reading Matrix, 11(3), 255-268. https://eric.ed.gov/?id=EJ967315.
Domingos, A. (2010). Learning advanced mathematical concepts: the concept of limit. https://hal.science/hal-02182374/file/cerme6_proceedings.pdf#page=2348.
Duval, R. (1999). Representation, vision and visualization: cognitive function in mathematical thinking. https://eric.ed.gov/?id=ed466379.
Dubinsky, E. & McDonald, M. (2001). APOS: A Constructivist Theory of Learning in Undergraduate Mathematics Education Research. En D. Holton (Ed.), The Teaching and Learning of Mathematics at University Level: An ICMI Study (págs. 273-280). New York, USA: Kluwer Academic Publishers.
Guarin, A. y Parada, S. (2023). Acciones y expresiones de la comprensión del límite de una función en un punto por estudiantes de cálculo diferencial. Educación Matemática, 35(1), 197-228. https://www.redalyc.org/journal/405/40576229009/40576229009.pdf.
Hernández, C., Prada, R. y Ramírez, P. (2017). Obstáculos epistemológicos sobre los conceptos de límite y continuidad. Perspectivas, 2(2), 73-83. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/1316.
Hernádez-Sampieri, R. & Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativas; cualitativa y mixta (6ta ed.). Ciudad México: Mc. Graw Hill Education. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/64591365/Metodolog%C3%ADa_de_la_investigaci%C3%B3n._Rutas_cuantitativa__cualitativa_y_mixta-libre.pdf?1601784484=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DMETODOLOGIA_DE_LA_INVESTIGACION_LAS_RUTA.pdf
Riccomini, P. J., Hughes, E. & Fries, K. (2015). The languages of Mathematics: The importance of teaching and learning Mathematical vocabulary. Reading and writing, 31(3), 235-252. Recuperado el 10 de septiembre de 2023, https://eric.ed.gov/?id=EJ1060695
Kidron, I. (2015). The epistemological dimension revisited. https://hal.science/hal-01289449/.
Mellado, J., Sánchez, M. y Coriat, M. (2016). Tratamiento del límite finito en libros de texto españoles de secundaria: 1933-2005. Educación Matemática. 28(1), 125-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5989359
Morales, M., Fuentes, N. y Rodríguez, H. (2014). La sistematización como método de la investigación educativa en la formación inicial de profesores. Revista Varela, 14(37), 75-85. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8313845.
Sjögren, J. (2011). Concept Formation in Mathematics. Tesis doctoral inédita, Universidad de Gotemburgo, Suecia. https://www.divaportal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A512099&dswid=-4264.
Tall, D. & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with special reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12, 151-69. Recuperado el 10 de septiembre de 2023, de https://link.springer.com/article/10.1007/BF00305619.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.