“Reading for growing”. Un folleto de lectura que satisface las exigencias del Marco Común Europeo de Referencia para las Lenguas
Keywords:
reading, reading comprehension, foreign language, indicators, didacticsAbstract
The teaching of reading comprehension in a foreign language has come through the most diverse approaches and methods, without overcoming students’ main difficulties in understanding. Consequently, it is necessary to find new roads to guarantee students´ understanding of what they are reading, so as to analyze it, construct and reconstruct new texts from it, and during this process, develop the competences for their interaction with the text and its sociocultural context, for decoding and re-constructing the text. The booklet “Reading for growing” offers didactic possibilities to guide the students toward an efficient and productive process of reading in the foreign language, which provides new opportunities for the students to add meaning and sense to their lives.
Downloads
References
Acosta, R., & Alfonso, J. (2011). Didáctica interactiva de lenguas. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Alberteris, O., Cañizares V., y Revilla, B. (mayo-agosto 2016). La comprensión de textos científicotécnicos y la intervención docente desde la perspectiva del Marco Común Europeo para las Lenguas. Transformación, 12 (2), 104-118. Obtenido de https://transformacion.reduc.edu.cu
Atiénzar, O. (2008): Metodología para la construcción textual escrita basada en la competencia ideocultural-comunicativa en la disciplina Práctica Integral de la Lengua Inglesa. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”.
Clementson, T. (2005). Natural English. Reading Writing Skills. Oxford: Oxford University Press.
Council of Europe. (2002). Common European Framework of reference for languages: Learning, teaching assessment. Strabourg: Language Policy Unit. Obtenido de http://www.coe.int/lang-CEFR
Chakraverty, A. y Gautum, K. (Julio 2000). Dynamics of Writing. Reading Passage Think it Over- TV or not TV?. In English Teaching Forum 38(3), 22-33.
Domínguez, I., Roméu, A., Abello, A., Sevillano, T., Montesino, J., & León, B. (2010). Lenguaje y Comunicación. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Fischer, D., & Frey, N. (2007). Checking for understandng. Formative assessment techniques for your classroom. Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria.
González, L., Martínez, R., & Rodríguez, M. (2016). Folleto Reading for growing. Complementary blooklet. Camagüey: Universidad de Camagüey.
González, R. (2009). La clase de Lengua Extranjera. Teoría y Práctica. Ciudad de La Habana: Pueblo y Educación.
Hernández, J. (enero-junio de 2010). La instrumentación de la comprensión de textos en la escuela.
Transformación, 6(1), 17-27. Obtenido de https://transformacion.reduc.edu.cu
Hernández, J. (julio-diciembre de 2012). Criterios para la evaluación de la comprensión de textos como sistema de relaciones cognitivo-afectivas. Transformación, 8(2), 24-36. Obtenido de https://transformación.reduc.edu.cu
Matos, E. C., & Cruz, L. (enero-julio 2012). El taller de socialización y la valoración científica en las Ciencias Pedagógicas. Transformación, 8(1), 10-19. Obtenido de https://transformación.reduc.edu.cu
Montejo, M. N. (2006). Modelo bidireccional interactivo para la reconstrucción y autorregulación de estrategias de lectura como lengua extranjera. Tesis doctoral inédita. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".
Montejo, M. N. (enero-junio de 2016). Leer y gestionar información para la investigación para la investigación medioabiental. Monteverdia, 9(1), 38-47. Obtenido de https://monteverdia.reduc.edu.cu
Revilla, B. (1999). Estrategia metodológica para lograr el conocimiento de tipo conceptual y el sistema operacional en el trabajo con la lectura. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Instituto Superior Pedagógico "José Martí".
Rodríguez, M. (2014). Estrategia didáctica para desarrollar la independencia cognoscitiva de los estudiantes de lenguas extranjeras de Camagúey. Tesis de maestría inédita. Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógicas “José Martí”.
Rodríguez, M. (2015). Compendio de lecturas para la asignatura Práctica Integal de la Lengua Inglesa VII. Camagüey: Inédito.
Rodriguez, M., Atienzar, O., y Fontes, O. (2015). La independencia cognoscitiva en el aprendizaje de las lenguas extranjeras. Transformación, 11(3), 104-113. Obtenido de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/169/154.
Rodriguez, O., Alberteris, O., y Revilla, B. (enero-junio de 2013). La profesionalización de lenguas extranjeras: creatividad y reflexión. Transformación, 9(1), 52-59. Obtenido de http://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/81/79.
Rodríguez, O. (2008). Metodología integradora para el desarrollo de la competencia metalingüística profesional en los estudiantes de la carrera Licenciatura en Educación, Especialidad Lengua Inglesa. Tesis doctoral inédita. . Camagüey: Universidad de Ciencias Pedagógica "José Martí".
Solé, I. (1998). Estrategia de Lectura. Colección “Materiales para la Innovación Educativa”. Barcelona: Instituto de Ciencias de la Educación.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Transformación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.