Mediation as a function of education municipal supervisors: a comprehensive look

Authors

  • Lic. Rafael Antonio Aguilera López Dirección Provincial de Educación, Holguín, Cuba Author
  • Dr. C. Pedro Valiente Sandó Universidad de Holguín, Cuba Author
  • Dr. C. Dora Caridad Peña Infante Universidad de Holguín, Cuba Author

Keywords:

teacher supervision, mediation theory, inspector, school organization

Abstract

The article aims at socializing a theoretical and procedural framework for the modeling of education municipal board supervisors’ performance, particularly in their mediation role. This is an alternative that contributes to solve present limitations in the theoretical development and the practical realization of this process. The use of theoretical methods of modeling, systemic approach, analysis, synthesis and induction-deduction lead to a proposal characterize by its comprehensive nature providing a theoretical and functional orientation of the modeled process. At the same time, it offers its conceptual framework, it includes a principle that explains the relationship between the transversal character and the specific content of the mediation function in the supervisory process; it also establishes the objectives, explain its content, and provides procedural guidelines for the management of supervisors of the education municipal board. Finally, the supervisor’s competencies are modelled.  

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Author Biographies

  • Lic. Rafael Antonio Aguilera López, Dirección Provincial de Educación, Holguín, Cuba

    Licenciado en Educación en la especialidad de Matemática. Metodólogo Inspector de la Dirección Provincial de Educación Holguín, Cuba. Actualmente realiza la tesis doctoral relacionada con la gestión de los inspectores integrales de las direcciones municipales de educación. 

  • Dr. C. Pedro Valiente Sandó, Universidad de Holguín, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesor Emérito de la Universidad de Holguín, Profesor Titular del Centro de Estudio de Gestión Organizacional, Facultad de Ingeniería Industrial y Turismo, Universidad de Holguín. Máster en Investigación Educativa. Profesor de Nivel Superior en la especialidad de Historia. Presidente del Tribunal Permanente de Ciencias Pedagógicas para la Región Oriental radicado en la Universidad de Holguín, Cuba. 

  • Dr. C. Dora Caridad Peña Infante, Universidad de Holguín, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas. Profesora Titular del Departamento de Educación Inicial y Primaria, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Holguín. Máster en Ciencias de la Educación y Licenciada en Educación en la especialidad de Matemática.

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Published

2024-06-20

How to Cite

Mediation as a function of education municipal supervisors: a comprehensive look. (2024). Transformación, 14(3), 322‐335. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/185

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