Initial teacher training in the promotion of positive assessment of mathematics competition: a case study

Authors

  • M. Sc. Isidro Báez Suero Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana Author
  • Dra. C. María de los Ángeles Legañoa Ferrá Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author
  • Dr. C. Jorge García Batán Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba Author

Keywords:

Mathematics instruction, teacher education, professional training, competencies based education

Abstract

The paper describes the results of a case study aimed at developing the competence to promoting positive assessment of mathematics in primary school teachers under training. The objective was to evaluate the effectiveness a pedagogical strategy aimed at developing such competence during the teaching practice as organized at “Salomé Ureña” College of Education in San Juan de la Maguana province, Dominican Republic. For the case study the Yin typology was assumed, and the type of multiple cases, the embedded design was selected for evaluating the two variants of the strategy. To evaluate the effectiveness of the training, four dimensions were defined and different techniques were selected: participant observation, portfolio analysis, evaluation of teaching practice, reflective workshops, among others. The findings allowed to conclude that the performance relative to the first level of the competition was reached, as well as actions on the family and the context, corresponding to the third level for both variants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • M. Sc. Isidro Báez Suero , Universidad Autónoma de Santo Domingo, República Dominicana

    Máster en Matemática y profesor de esa disciplina en la Universidad Autónoma de Santo Domingo, desarrolla investigaciones en la formación inicial matemática de maestros del nivel primario. 

  • Dra. C. María de los Ángeles Legañoa Ferrá, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona” de la Universidad de Camagüey, consultora del Ministerio de Educación de República Dominicana y profesora invitada de varias universidades. Desarrolla investigaciones en las líneas de desarrollo profesional docente, empleo de las TIC en la Educación Superior, y educación matemática. 

  • Dr. C. Jorge García Batán, Universidad de Camagüey “Ignacio Agramonte Loynaz”, Cuba

    Doctor en Ciencias Pedagógicas, Profesor Titular y Director del Centro de Estudios de Ciencias de la Educación “Enrique José Varona”. Es profesor invitado de universidades de República Dominicana y México. Desarrolla investigaciones en las líneas de gestión universitaria y desarrollo profesional docente.

References

BIBLIOGRAFÍA

Báez, I., Legañoa, M., & García, J. (2017). Las competencias de los maestros para resolver los problemas afectivos matemáticos de los alumnos. Pedagogía Profesional, 15(2), 1-14. Recuperado el 9 de enero de 2018, de http://rpprofesional.ucpejv.edu.cu/index.php/rPProf/article/download/321/322

Flyvberg, B. (2006). Five misunderstandings about case-study research. Qualitative Inquiry, 12(2), 219–245. Recuperado el 9 de enero de 2018, de https://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1304/1304.1186.pdf

ISFODOSU. (2015). Licenciatura en Educación Básica segundo ciclo mención Matemática y Ciencias Naturales. Recuperado el 19 de enero de 2016, de Instituto Superior de Formación Docente Salomé Ureña: http://www.isfodosu.edu.do/portal/page/portal/isfodosu/estudios/grado

Legañoa, M., Báez, I., & García, J. (2017). Las actitudes hacia la matemática: preparación de los maestros para considerarlas. Transformación, 13(1), 57-66. Recuperado el 9 de enero de 2018, de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1442/pdf

Stake, R. (2000). Handbook of Case studies. En N. Denzin, & Y. Lincoln (Edits.), Handbook of qualitative research (págs. 435–454). Thousand Oaks, CA: Sage.

Yin, R. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Downloads

Published

2024-06-20

How to Cite

Initial teacher training in the promotion of positive assessment of mathematics competition: a case study. (2024). Transformación, 14(2), 262‐ 271. https://transformacion.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/192

Most read articles by the same author(s)